|
|
Fra 19.05. - 04.06.2014
Colombia: Cartagena,
Sampus, St. Rosa, La Pintada, El Camelon, Pasto, Chalet Guameuz
Ecuador: Quito,
Guasuntas
OBS: Lenker
fra bildeoverskriftene med "(f)"
bak går til tilsvarende album på facebook-siden
min - der finner du mange flere flotte bilder! |
19 til 24.05.14
- Nesten
en uke i Cartagena (f)
Cartagena er den sagnomsuste byen. Byen som
var forbindelses leddet mellom den gamle og nye verden. Grunnlagt
av spanjolene i 1533. Som den første byen og området rev de
seg løs fra Spania i 1812. Byen kom på UNESCO s verdensarvliste
i 1984. |
23.05.14 -
En
kokosnøtt! (f)
Til kokosnøtter har jeg et spesielt forhold.
Vi gutta i gata på Sagene i Oslo dro på kokosslang. I Sandakerveien,
like før Lillborg fabrikker stod vi og ventet på lastebilene
som skulle levere såpekokos (copra) som kom fra brygga. Da lastebilene
måtte stoppe i krysset ved Bentzebrua hoppet vi opp på lasteplanet
og skuffet av med hendene så mye vi kunne. Og hvilken kokos,
muggen, grønn og harsk. Vi skrapte av den værste muggen, og
deretter nøt vi vår kokos, den var himmelsk! |
22 og 23.05.14
- Pakke
om bilen! (f)
Passet fikk jeg først den 20. om formiddagen.
Ettermiddagen og neste dag ble brukt til papirmølla for å få
ut bilen. Endelig den 22. mai kunne jeg begynne å få alt tilbake
på plass. Ubi fra Brasil som hadde hjulpet meg med bilklarering,
tilbød også sin hjelp til å klargjøre bilen. Hans hjelp har
vært uvurderlig. Han er helt topp. Nesten like god som Jose! |
24.05.14 -
Sightseeing
buss i Cartagena (f)
Bussturen var flott, vi fikk en god oversikt
over byen på de nesten to timene turen tok. Gamlebyen er virkelig
imponerende, med intakt festningsmur rundt hele byen. Murene
og den gamle festningen er kort og godt fantastisk. |
24.05.14 -
Cartagena
til Sampus (f)
Turen gikk gjennom kvegland, avbrutt av større
og mindre landsbyer, hvor trafikkbildet var mere og mindre kaotisk.
Biler, motorsykler, hestekjerrer, bikkjer og unger i en sann
forening. Det gikk bra ikke noe uhell. Tre mnd i trafikken i
Mellom Amerika gir en viss trening! |
25.05.14 -
Sampues
til St. Rosa (f)
Etter ca 200 km kjøring i lavlandet, høyde
fra 50 til 150 m over havet, begynte stigningen opp til høylandet.
Første gearet måtte brukes mye, spesielt når jeg ble liggende
etter lastebilene. Svingete og smal vei. Når jeg møtte semitrailere
på vei nedover, i stor fart, var det bare å komme seg så langt
til høyre som mulig. |
26.05.14 –
St.Rosa
til La Pintada (f)
Etter å ha passert Meddelin gikk turen videre
gjennom trange forsteder, timene gikk, men km rullet sakte.
Etter Caldas bar det opp i høyden igjen, oppover og oppover
på de velkjente svingete veiene. Mye lastebiltrafikk og derfor
mye førstegear. Mye veiarbeid med lange ventetider. |
27.05.14 –
La
Pintada til El Camelon (f)
Ett stort problem i Columbia er å stoppe
for å ta bilder, eller raste. Veiene er smale, og tett inntil
veikanten er det alltid et gjerde. Det er derfor nær sagt umulig
å stoppe. Jeg hadde derfor mange rare parkeringer som ikke var
helt etter boka. Men noen bilder har det blitt. Rasteplasser
og utkikkspunkter eksisterer ikke. |
28.05.14 –
El
Camelon til Pasto (f)
I dag ble jeg forsinket i nesten to timer,
en tankbil hadde veltet. Det var bare å smøre seg med tålmodighet.
Jeg syntes det er rart det ikke skjer mere ulykker, spesielt
med lastebilene. Da køen løste seg opp kjørte alle som gale,
og alle ville forbi køen. |
27 og 28.05.14
– Spennende
saker å se langs veien! (f)
Det er mye morsomt, spennende og artig å
se etter veien. Hodet går fra side til side hele tiden. Jeg
suger til meg alle synsinntrykkene og det vakre landskapet.
Her et lite utvalg fra de to siste dagers kjøring. Ja, ta en
titt selv. Norske myndigheter og øvrighetspersjoner av forskjellige
slag hadde fått hjerteslag omgående. |
27 og 28.05.14
– Veiarbeid
i Columbia! (f)
Det som kjennetegner vei arbeidet er mye
folk og lite maskiner. Mesteparten av arbeidet foregår med hakke
og spade. For oss kan arbeidsforholdene virke fryktelige i opp
mot 40 graders varme. Betongbiler er sjelden å se, sand, cement
og vann blandes for hånd, det blir som regel mye dårligere kvalitet
på betongen. Armeringsjern kappes og bøyes med håndkraft på
byggeplassen. Hakke, spade og kost den vanligste redskapen.
Jeg er imponert hva de klarer med enkle midler! |
28 til 31.05.14
- Chalet
Guamuez (f)
Chalet Guamuez ligger ved sjøen; Laguna de
la Cocha, 2.780 moh. Her kunne vi stå gratis på parkeringsplassen,
mot å spise våre måltider i restauranten, ikke helt billig,
alt har sin pris. Både hotell og restaurant var stort, og alt
var i tipp, topp stand. |
29.05.14 –
Globetrottere
møtes! (f)
Om kvelden samlet vi oss alle fem for en
felles middag. Mange erfaringer og gode tips ble utvekslet.
Etter middagen samlet vi oss rundt kartene. Det ble avmerket
og notert, hvilke veier vi burde kjøre, og hvilke steder man
burde overnatte og besøke. |
03.06.14 – Ecuador:
Hovedstaden Quito (f)

Quito har 2,3 millioner innbyggere og ligger
på 2.850 moh. Byen ligger i en trang dal, med gamle vulkanfjell
på begge sider av dalen. Byen er derfor lang og smal. Den
ble etablert 1534 av Spanierne, og var tidligere en av de
mest betydningsfulle byer i det nordlige Sør Amerika og Inka
riket. Gamlebyen som er bygget i kolonistil kom på UNESCO´s
verdensarv liste så tidlig som i 1979.
|
04.06.14 –
Quito
til Guasuntas (f)
Jeg kjører stort sett i høydene 2.200 til
3.500 moh, bratt, opp og ned, og som vanlig, en mengde hårnålsvinger.
Bilen trives dårlig i disse høydene, kølsvart røyk. Må hele
tiden passe på varmgang. |
|
Start
| << forrige - neste
>>
|