|
|
Fra 05.06. - 17.06.2014
Ecuador: Saraguro,
Macara
Peru: Piure, Rancho
Santana/Pacora, Santa, Yuramarca, Caraz, Canon del Pato, Carhuaz
OBS: Lenker
fra bildeoverskriftene med "(f)"
bak går til tilsvarende album på facebook-siden
min - der finner du mange flere flotte bilder! |
05.06.14 –
Guasuntas
til Saraguro (f)
I dag fikk jeg anledning til å stoppe ved
et sted hvor veien hadde rast ut. Det er ganske nifst å se hvordan
naturen påvirker veiene. Den sier tydelig ifra,- her er det
ikke naturlig å bygge vei. Det er ikke mye fjell å feste veien
til, - kun løse jordmasser. At jeg også kjører igjennom et jordskelv
utsatt område kunne jeg se flere steder. Store forkastninger
som hadde ødelagt veien. |
06.06.14 –
Saraguro
til grensebyen Macara (f)
Jeg kjørte i dag helt fram til den lille
grensebyen Macara. Fant et greit hotell med et ok rom, og prisen
USD 8, ikke så verst. Apropo priser, dieselen her er utrolig
billig, snaut NOK 2,- for en liter. Jeg hadde ikke fulgt helt
med og forstod ingen ting da jeg fylte opp første gangen i Ecuador
USD 15 for å fylle ¾ tank. |
07.06.14 –
Macara,
Ecuador til Piura, Peru del 1 (f)
Dagen startet med bilvask, bilen så ikke
ut etter å ha kjørt gjennom mange km med veiarbeid. Jeg skulle
jo over grensen til Peru. Jeg har tro på at jo mer ordentlig
man fremtrer jo lettere går kontakten med myndighets personene.
Det var et stort vaskeanlegg, fem biler ble vasket samtidig,
med enkle midler, hurtig og effektivt. Jeg var ikke aleine som
ventet på å få vasket og hadde derfor en hyggelig halvtime,
mens jeg ventet. Dumt å ikke kunne spansk!
Alt om grenseovergangen til Peru finner
du her. |
07.06.14 –
Macara,
Ecuador til Piura, Peru del 2 (f)
Området jeg kjører igjennom virket meget
fattig. Det bekreftes også i reisehåndboken. Foran husets boenhet
var det bygget stall/fjøs. Veggene består av krokete staur,
som er bygget sammen. Det luktet fjøs overalt, da jeg passerte
de grå landsbyene. Mange av husene var bygget i tørket jord/leire.
|
09.06.14 -
Piura
til Rancho Santana, Pacora (f)
Idag skulle jeg kjøre over 200 km gjennom
ørkenen. Til å begynne med var det noen enklebosetninger, men
deretter ingenting. Du føler deg liten i dette landskapet. Og
jeg slutter aldri å forbauses over Coca Cola reklame. Også her
ute i intet hadde de klart å plassere reklame for den brune
drikken. |
09.06.14 -
Til
Rancho Santana (f)
Jeg plundret med å finne frem til ranchen
og campingplassen. Etter å ha stoppet hvor veien ikke gikk lengere,
fikk jeg god hjelp av en mann med en Donkey. Jeg var kun noen
hundre meter fra målet. |
09.06 til
12.06.14 - Rancho
Santana (f)
Døgnpris 6 Salo, ca NOK 15! Ranchen ble drevet
av ekteparet Andrea og Manuel, de hadde datteren Joselin. Andrea
var fra Zürich, Sveits. Hun hadde truffet sin mann for ca 15
år siden. De hadde da begge jobbet på et stutteri. Alt er meget
enkelt. 11 hester, 6 hunder, noen dusin frittgående høner, noen
gjess og kun en katt. Dyrelivet florerte. Jeg trivdes godt og
ble tre netter. |
10.06.14 -
Kamp
om matfatet, Rancho Santana (f)
Hønene ville også ha en smak, men det likte
hesten dårlig. Jeg hadde god underholdning! |
12.06.14 -
Fra
Rancho Santana til Santa/motorstopp! (f)
Det er ikke mye å si om den turen, ørken
og der det var muligheter for vann, var det sukkerplantasjer.
Mye saktegående trafikk med lastebiler fylt med sukker roer.
Planen var å ta en avstikker opp i fjellene. Men i utgangen
av Santa, etter en fartsdump jeg ikke så, døde motoren 100 %.
Ikke liv og ingen strøm. |
12.06.14 -
Motorstopp
i Santa! (f)
Jeg hadde fått mistanke om at startsperra
til alarmen hadde slått inn! Men jeg hadde ikke tlf nr til Vestfold
Elektro Diesel i Stokke. Ventet til kl ble 9.00 norsk tid. Ringte
min gode venn Torunn Jacobsen, fikk tlf nr. Etter kontakt med
Vestfold Elektro Diesel kunne jeg fastslå at det ikke var feil
på alarmen. Det var kl 02.00. Jeg la meg for å sove. (Uthvilt
neste morgen ville sikkert problemet løse seg!?!) |
13.06.14 -
Santa
til Yuramarca (f)
Godt med noen timers søvn. Reparere feilen
som jeg gudsjelov fant. Rydde på plass verktøy og ellers gjøre
bilen kjøreklar. Jeg skulle videre opp i fjellene. De første
milene gikk på flott vei. Passerte en del landsbyer. Men etter
hvert, mer og mer karrig, fjellene hadde overtatt landskapet.
Naturen og fjellene ble mer og mer mektig. Veien ble mer og
mer spektakulær. |
13.06.14 -
Yuramarca
til Caraz, Canon del Pato (f)
Dessverre litt for få foto. Det var ingen
plasser å stoppe for å ta de flotteste bildene. Den mest fantastiske
vei jeg noen gang har kjørt. Ja den overgår alt jeg har vært
med på!
Etter en utrolig lang dag var jeg glad jeg fant en flott campingplass
med hotell noen km før Caraz.
Flere bilder fra turen til Caraz finner
du også her (f). |
13.06 til
15.06.14 - Campingplassen
ved Caraz (f)
Campingplasser er det ikke mye av i disse
landene. Jeg var overlykkelig da jeg fant denne plassen! Stor
flott restaurant og et stort hotell. Begge steder uten gjester.
Jeg var også den eneste på campingplassen. Det var godt å kunne
hvile ut en dag etter anstrengende kjøring, og minimal søvn
natten før. |
14.06.14 - Sultne
hunder (f)
Sultne hunder har forfulgt meg nå i ett
år. De kommer bestandig når jeg lager mat. De kjenner naturligvis
den gode lukta. Av og til syntes jeg det blir vell mye forstyrrelse
når jeg skal lage og spise maten. Men som regel syntes jeg
det er hyggelig med selskap. Om det ikke hadde vært for vanskelig
med alle grensepasseringene, ville jeg gjerne hatt en hund
som reiseselskap.
|
16 og 17.06.14
- Carhuaz
til Lima med bergingsbil! (f)
Som kjent for de som følgte med på Facebook,
hadde bilen temperaturproblemer og det var ikke mulig å kjøre
videre fra Carhuaz. Gode råd var nå dyre, hvordan komme til
Lima med meg og bilen? Jeg hadde avtalt med Dahx Zapler, Palfinger
importøren i Peru, at jeg skulle komme å parkere bilen hos han
neste dag, 17. juni. Jeg hadde flybilett hjem 22. juni. Jeg
ringte Dahx og fortalte om mitt problem. «Don`t worry Steinar
I will fix it». Og for å gjøre en lang historie kort, tre timer
etter, kl. 18.00 kom bergingsbilen, det var allerede begynt
å mørkne. Det gikk greit å laste, noen minutter etter var vi
på veien i retning Lima, ca 500 km lå foran oss. Vi skulle kjøre
hele natten. |
|
Start
| << forrige -neste
>>
|