Reisen

Forberedelsene
angående sikkerhet

Etappe 1
Canada
Alaska
Start | << forrige - neste >>
USA

Etappe 2
Mellom - og Sør Amerika
Etappe 3
Australia
Etappe 4
Singapore/ Laos
Etappe 5
Kina/ Russland
Takk - til alle
som hjalp til med realiseringen
   

16. august 2013 kjørte jeg inn i Alaska, etter å ha reist gjennom Canada siden 12. juni 2013.

Fra 16. - 25. august 2013.

Hgw 5 ("Taylor Highway") og Hgw 2 mot Fairbanks.

Hgw 11 ("Trans Alaska Pipeline Hgw") mot Prudhoe Bay.

Hgw 1 til Homer.


OBS: Lenker fra bildeoverskriftene med "(f)" bak går til tilsvarende album på facebook-siden min - der finner du mange flere flotte bilder!
16.08.13 - Inn i Alaska, USA (f)

Grensen ved "Top of the World"-Highway. Jeg møtte kun noen få biler på de 200 km jeg kjørte den dagen. Jeg merker nå at høsten nærmer seg med stormskritt, tempraturen om natten og morgenen er kun pluss-minus null!!
16.08.13 - Chicken Camping, Alaska

Chicken og området rundt var også preget av gullgraving. Fra relativt nyere tid, det stod brukt tungt anleggsmaskineri fra gruve drift over alt, også her på campingplassen.
16.08.13 - Chicken Camping, Alaska - Gullvasking

Ville man vaske etter gull var det på campingplassen lagt til rette for det, en dags vasking kostet USD 15,-. Jeg spurte dem som hadde stått og vasket hele dagen om de hadde funnet noe. De viste stolt frem noen ørsmå gullkorn. Verdien kan jeg ikke anslå, 15 USD var det langt fra, men folk betaler jo for tidsfordriv, så hvorfor ikke.
17.08.13 - Fra Chicken til Fairbanks

Jeg fortsetter på Hgw 5, også kalt "Taylor Higway". Etter ca 200 km vil jeg igjen komme inn på Hgw 2, Alaska Hgw. Turen fra Chicken til Fairbanks ble 450 km. Småpent landskap, men noe kjedelig å kjøre.
18.08.13 - Fairbanks til Yukon River (f)

Startet tidlig om morgenen, jeg hadde ca 800 km å kjøre til Prudhoe Bay. Veien opp dit kalles "Trans Alaska Pipeline Hgw". Vel noe av det ødeste og ugjestmilde du kan finne på denne jordkloden... i prinsippet ingen trafikk, det var kun få lastebiler på veien.
18.08.13 - Yukon River mot Goldfoot (f)

Det begynte å bli noe mere fjell i horisonten. Spennende terreng å kjøre i, hadde veien omtrent for meg selv. Forresten ikke helt: møtte og passerte noen syklister på langtur omtrent hver eneste dag på denne turen...

18.08.13 - Polarsirkelen

På bildet ser dere at jeg peker på polarsirkelen i Norge. Det er en halv jordklode i mellom der og polarsirkelen i Alaska. Det stemmer også godt med klokka, jeg er nå 10 timer etter Norge.

18.08.13 - Polarsirkelen til Goldfoot (f)

Ved Goldfoot var det muligheter siste mulighet til å tanke før målet Prudhoe Bay. Jeg hadde fylt opp 2 stk av jerrykannene, dvs jeg hadde 40 liter ekstra, men dessverre med den lasten jeg har, går det unna med ca 1,35 liter per 10 km.

19.08.13 - Goldfoot til passet "Atigun"

I dag er målet å komme over det berryktede "Atigun passet" og frem til Prudhoe Bay, en tur på ca 400 km. Terrenget begynner å bli mere spennende. Og dessverre, fjell med snø på. Forresten ikke så rart, det var kaldt i bilen i natt, minus 2 grader C.

19.08.13 - Passet Atigun på vei til Prudhoe Bay (f)

Det var ikke bare glatt, det var jævlig glatt. Av og til skar bilen ut, stupet kom fort og faretruende nære. Glad jeg har firehjuls trekk! I tillegg var det så bratt noen steder at jeg måtte helt ned i førstegear.
19.08.13 - Prudhoe Bay, Alaska (f)

Endelig var jeg fremme, et av de helt klare reisemål for turen. Været var totalt ufyslig, stiv kuling og minus 3 grader C. Jeg fylte diesel, tok noen bilder og snudde. Det bor mange tusen anleggsfolk her. De har kun et mål: utvinn mest mulig olje. Jeg har aldri sett så mange forskjellige anleggsmaskiner i hele mitt liv.
20.08.13 - Passet Atigun (1.452 m.o.h) på vei sørover

Neste morgen snødde det enda mere enn det gjorde da jeg la meg. Gjørma blandet med snø var hyperglatt og tung å kjøre gjennom.
20.08.13 - Passet Atigun på vei sørover (f)

Jeg har aldri noen gang hatt en så møkkete bil, gjørme absolutt overalt, men den kan enkelt spyles vekk. Om jeg ville ta turen igjen, jeg vet ikke?

25.08.13 - Søndag morgen i Anchorage.

Etter fjerde natten på motell i Anchorage er jeg nå uthvilt og bilen er også rein!

Planen er å kjøre ned langs kysten til "Homer", siste del av Hgw 1. Det sies at det skal være en flott tur? En avstikker på Hgw 9 ned til "Seward" vil jeg også forsøke å få med meg. På et av disse stedene vil jeg forsøke å bli med på en båttur, for å få med meg den gigantiske naturen fra båtdekket.
Nå må jeg tilbake til WV verkstedet i Anchorage. Enda en mansjett ved drivakslene har gått i stykker, den tredje så langt. Delen måtte bestilles, derfor to verkstedbesøk. Jeg vil ha med meg flere i reserve fra Los Angeles. En enkel og ukomplisert jobb når det er bak. Foran er det litt mer problemer å få ut akselen.

Snart blir det å forlate Alaska, sette nesa sørover til Los Angeles. Planen er å komme dit i slutten av Oktober, og fly hjem første uke i November. Men det er lenge til, håper å se og oppleve mye også de neste to månedene!

25.08.13 - Anchorage til Homer (f)

En tur på ca 360 km på de siste km av Hgw 1. Det var veldig tett trafikk, det er helt tydelig at området syd for Fairbanks og Anchorage er det store turist området. Landskapet var igjen storslått. Minner utrolig mye om Norge.

 

Start | << forrige- neste >>
 
©2013 / webmaster: annale@online.no