Reisen

Etappe 5
Kina/ Russland
Takk - til alle
som hjalp til med realiseringen

Fra 02. til 16. oktober 2013

Hgw 97

Hgw 2 vestover over ”St.Stevens pass”.

Hgw 101 sørover til Los Angeles.

OBS: Lenker fra bildeoverskriftene med "(f)" bak går til tilsvarende album på facebook-siden min - der finner du mange flere flotte bilder!

02.10.13 – Mot Seattle: stopp i Leavenworth (f)

Plutselig var jeg i en liten by som heter Leavenworth. Jeg kunne like gjerne ha kommet til en dorf i Bayern eller Østerrike. Ja, se selv. Jeg spiste en ”Sweinshaxe” i dorfen. Det skal ha vært to foretaksomme tyskere fra München som en gang på 40 eller 50 tallet ville redde byen. Skog og tømmer, gruvedrift og jernbane, alt hadde stoppet opp. De satset på turisme og naturopplevelser. Ski om vinteren og fotturer om sommeren, med alpemat og alpeservice. Og de hadde lykkes!
02.10.13 – Videre på vei mot Seattle

Ikke så høyt ca 1.400 m, men høyt nok til at det var snø i veikanten. Det er tydelig at vinteren er på hurtig anmarsj.
03.10.13 – Fra Tacoma til Long Beach

Jeg bestemte meg for å sløyfe Seattle. Men jeg hadde bestemt meg for å kjøre kystveien Hgw 101 sørover til Los Angeles. Den veien har stått på ønskelisten min i mange år. Jeg regnet med at det var åpne campingplasser ved turistbyen ”Long Beach” en liten avstikker fra Hgw 101.
05.10.13 - Long Beach, WA til Rockaway Beach, OR (f)

Jeg passerer den ene flotte sandstranda etter den andre. Det var mye folk på strendene som brukte helgen til å komme ut. Min kjøretur ble ikke lang i dag, kun 121 km. Det var blitt mange stopp, jeg ville også ha en lang og god lørdagskveld.
05 og 06. 10.13 – Kellys RV park, Rockaway Beach

Campingen på Kellys RV park og Marina var akkurat slik jeg liker dem. Lett å komme i kontakt med de andre gjestene. Spesialiteten på denne campingplassen var fangst og salg av krabber. Ligner vår krabbe i formen, men jeg synnes den vi får i Norge smaker bedre. Det er dårlig med hummergafler og skaldyrtang i camping bilen, men verktøykassa er godt utrustet med verktøy som kan gjøre jobben. Som seg hør og bør, hvitvin og loff til krabba! Jeg trivdes så godt at jeg ble to netter.
07.10.13 – Fra Rockaway Beach til Florence (f)

Hva visste jeg om Oregon tidligere? Jeg visste ikke engang at Oregon var staten mellom Washington og California. Det jeg nå vet er at staten har et variert næringsliv. Mye jordbruksland og kvegdrift innover i landet. Mye skog med tilhørende treforedling av forskjellige slag. Jeg vet ikke hvor mange hundre tømmerbiler jeg så disse dagen i Oregon!

08.10.13 - Sjøløver utenfor Coos Bay

Jeg fortsatte på Hgw 101 etter en natt i den lille byen Florense. Ved Coose Bay går det en liten vei ut langs kysten. Jeg valgte å ta den. Som så ofte før lønnte det seg å ta en avstikker! Og der helt ute, hvor veien sluttet var det en meget stor ansamling av sjøløver.

09.10.13 – Port Orford til Brookings (f)

Kilometervis med flotte strender, av og til avbrutt av en tur innom skogen. Stoppene ble mange, jeg kom derfor ikke lengre enn til Brookings hvor jeg igjen fant en flott campingplass nesten i vannkanten. Jeg merker nå at dagsettappene blir kortere. Dagene har blitt så mye kortere. Det blir stort sett mørkt kl. 19.00. Jeg bør derfor ikke slå leier senere enn kl 17.00 om jeg skal få laget maten i dagslys.

10.10.13 - Camping i Brookings (f)

Mellom stranda og selve campingplassen var det en liten vei med strandpromenade. Underholdende å se på trafikk og folk. Solnedgangen var det heller ingen ting å utsette på!

11 og 12.10.13 - Brookings til Napa (f)

Mye skog, det meste Redwood. Veien heter forresten Redwood Hgw, mye trafikk. Noen km før veien deler seg i Hgw1 langs kysten og Hgw 101 litt inn i landet tok jeg kvelden. Neste dag tok jeg Hgw 1, utover mot kysten, først gjennom skogen på en utrolig smal og svingete vei. Reedwod skogen var så tett og høy at GPS en sluttet å virke. Det var naturligvis ikke noe problem da det ikke var andre veier å kjøre. Jeg ankom Napa, vin byen sent på kvelden, over 650 km var tilbakelagt de siste to dagene.
13.10.13 – Vinsmaketur i Napa Valley (f)

Vinsmaketur ble booket av motellet og jeg ble hentet kl. 10.00 på søndagen den 13. Vi var til sammen 7 personer i en luksus minibuss. I alt ble det besøkt seks forskjellige vingårder, de aller fleste i det øvre kvalitets området. Jeg hadde betalt 99 USD for turen, syntes egentlig ikke det var noe å si på den prisen. Forklaringen fikk jeg ved første smaking, vi måtte betale USD 25 hver for smakingen.
14.10.13 – San Francisco og Golden Gate Bridge (f)

Det er litt vanskelig å få med seg alt når du kjører selv og overhode ikke er kjent. Jeg tok derfor en guidet busstur rundt i San Francisco hvor også Golden Gate Bridge var med.
14 og 15.10.13 - Fisherman`s Wharf, San Francisco (f)

Hit skal alle, også de store cruceskipene, det var to skip inne i går. Restaurantene ligger tett i tett og det er en eim av skalldyr over hele området. Men jeg ser at det har skjedd forandringer siden jeg var her for 32 år siden. Mange av de gamle sjøbodene er revet og det er kommet nye bygninger i steden. Men det er helt klart et av verdens store turistmål.

15.10.13 - Busstur i San Francisco (f)

Vanskelige fotoforhold, stappfull buss. Det som kjennetegner byen er de store broene som binder byen sammen. Likeledes de enorme bakkene med de lange og bratte gatene. Sentrum er preget av skyskrapere, mens omerådet utenfor sentrum er preget av bolighus, med 2 til 3 etager lenket sammen. I sentrum også utenfor China Town er det utrolig mange restauranter med asiatisk kultur og mat.

16.10.13 - San Fransisco til Monterey

Jeg skulle gjerne blitt i San Fransisco noen dager til, men jeg syntes USD 300 per natt var litt dyrt. Turen videre sydover var like vakker som jeg beynte å bli vant til. Den ene stranden vakrere enn den andre, men få eller ingen campingplasser. Erfaringene så langt: jo tettere bebyggelse jo færre campingplasser.